25 maj 2013

Hoppfullt!

Idag träffade jag en jurist tillsammans med min gömda elev som jag skrivit tidigare i min blogg. Jag har även tidigare skrivit om våra Dublin-elever på Lisetten 1-2013 sida 16. Min elev har inte mycket mer att göra än att vänta så att han får sin asyl prövad i Sverige. Han har ett år kvar. Ett års väntan nästan som om han vore kriminell. Men han är redo att göra det. Han är till och med starkare än vad han var för ett halvt år sedan. Han tar hand om sig själv. Det känns hoppfullt. 

Det jobbiga i detta är att han har fått ett erbjudande av ett jobb. Han fick erbjudandet för att han helt enkelt har en talang som Sverige behöver. Men han kan inte ta det jobbet. Han kan inte ens söka arbetstillstånd i Sverige. Han är ett Dublin-fall ett år till. 

Men det positiva i dagens möte var att jag fick höra att Dublin-konventionen inte gäller för ungdomar från och med hösten. Källan var en aning osäker men att det med stor sannolikhet blir så. Det hjälper inte längre min elev för han har redan fyllt 18 år. Men blir det verkligen så kommer det att hjälpa mina elever som jag får nästa år. Känns riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar