29 september 2012

Smartphone

Jag träffade många danska litteracitetslärare i Nordisk Alfakonferens i Sandefjord i Norge. Jag fick höra att de flesta vuxna elever som studerar danska för invandrare har en smartphone. Det har inte mina elever, ännu. Endast en elev till mig har en smartphone men jag tror att detta kan förändras väldigt fort. 

Det är intressant hur en mobil överhuvudtaget finns överallt. Alla, verkligen alla, äger en mobil. Och nu menar jag inte bara i Sverige, utan även länder som Somalia t ex. Jag var en gång hos en förmögen marockansk familj. De bodde i en flervåningsvilla fullt med äkta mattor, marmor och dyra möbler. Alla, inklusive kvinnorna, hade var sin mobil. Ändå saknades det en tvättmaskin och ett modernt kök i huset. Intressant prioritering, tyckte jag. 

Men smartphone öppnar verkligen nya möjligheter till inlärning. Visste du till exempel att du kan ladda en talsyntes-app till en smartphone? Då kan eleven lyssna på texter ni skapat gemensamt hemma. Att spela in ljud kan lätt användas som uttalsövningar. Med hjälp av SoundCloud kan eleven enkelt skicka ljudfilerna till läraren och tvärtom. 

Men som sagt, jag är inte där ännu för mina elever äger ingen smartphone. Men jag anar att den dagen de har det är inte långt borta.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar