30 juni 2012

Vem har rätt att vara svensk?


Flera SD-medlemmar med irakiskt ursprung lämnar partiet i Södertälje (Läs LT 29/6/2012). Anledning: Sverigedemokraterna behandlar dem som inte har svenska namn som sämre medborgare. Jag är inte överraskad. Min spontana tanke är vad de överhuvudtaget gjorde där? Varför har man som utrikesfödd valt ett främlingsfientligt parti, för det är SD för mig i alla fall? Men när jag läser artikeln och dess följande kommentarer blir jag verkligen förbluffad. Alla kommentarer handlar om vem som är svensk och vem som har rätt att vara svensk. Nästan ingen kritiserar partiet.  

Vem är jag då? Jag är född i Finland. Jag har finska som modersmål men jag vet inte längre vad som är mitt starkaste språk. Jag har både finskt och svenskt medborgarskap. Och jag har levt drygt en tredjedel av mitt liv i Sverige. Det här är formaliteterna. Men känslorna då? Jag känner mig svensk i många av mina värderingar och tankar. Jag känner mig finsk i mitt sätt att vara och prata. När jag är i Finland märker jag tydligt hur svensk jag blivit och får dessutom kommentarer om det. När jag är i Sverige får jag hela tiden höra att jag är finsk. Det här är ett vanligt fenomen för personer som lämnat sitt hemland och lever i ett annat land och i en annan kultur. Får man inte vara både och? Och mina barn då? Mina barn med finska namn och finskt utseende men födda i Sverige. Jag hörde en gång en förskolepersonal att rätta min son som betraktade sig som svensk. Han var ju finne fick han höra. Får inte ens mina barn en möjlighet att bli svenskar? Tvåspråkiga svenskar men svenskar ändå.   

Jag tror i och för sig inte att sverigedemokraterna har någonting emot mig. Jag har blont hår, blåa ögon, jag har lyckats integrera mig, talar ganska bra svenska och arbetar och därmed betalar skatt i det här landet. Men svensk är jag säkert inte enligt dem. Vilka chanser har då andra grupper att bli svenskar? Eller åtminstone bli accepterade som en viktig del av samhället? Några kristna män med irakiskt ursprung gjorde sina försök som medlemmar i SD. Det gick inte. Har personer med ännu mer exotiskt utseende än irakiskt någon chans? Har muslimer någon chans? Har mina illitterata elever någon chans? Har adopterade barn rätt att vara svenskar? Vem har chans att bli svensk i Sverige? Och vem har rätt att avgöra om någon är svensk eller inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar